7 Ağustos 2012 Salı

Güneşte Domates Kurusu





Geçen sene İzmir'e taşındığımızda yaz mevsimi sona ermek üzereydi.
Tüm komşularım kışlık hazırlıklarını ya bitirmiş yada bitirmek üzereydiler. Gönlü zengin anadolu insanının "paylaştıkça bereketi artar" anlayışıyla saolsunlar komşularım kendi hazırladıkladıkları tüm ürünlerden birer kavanoz banada verdiler. Hal böyle olunca mutfağımda bir anda 3-4 çeşit tarhana, domates salçası, biberli domates konservesi, kuru biber, kuru patlıcan, kuru domates stoğu oluştu. İki kişilik ailemizin kışın tüm ihtiyaçları karşılandı diyebilirim.


Bu sene iade-i kavanoz sırası bende  gibi hissediyorum.
Bol miktarda tarhana yapıp komşularıma dağıtmam uygun kaçar diye düşünüyorum. Düşünüyorum da bana sorar mısınız daha önce hiç tarhana yaptın mı diye :) Bu işe bir çare bulup tarhana yapmaya başladığımda fotograflarını sizlerle paylaşacağım ama işe kolaydan başlamak gerek diye düşünerek 2 hafta önce terasımda domates kurutmaya başladım.

Kuru domatesin ekşi tadına bakliyat yemeklerinde bayılıyorum. Kurutulmasıda kolay.
İhtiyacınız olan 3 malzeme var; yumurta şeklinde tarla domatesi, bol miktarda tuz ve yakıcı kızgın güneş.

Yapılışı şöyle; domatesleri yıkayıp güzelce kurulayın ve boyuna ikiye keserek büyük bir tepsiye birbirlerine dokunmayacak şekilde yerleştirin. Domateslerin üstlerine hiç boş alan kalmayacak şekilde ince bir tabaka tuz dökün ve tepsiyi güneşe koyun. Yaklaşık 2-3 hafta içerisinde kuru domatesleriniz hazır olacaktır. Hepsi bu.

Her işte olduğu gibi domates kurutmanın da farklı yöntemleri var. Bazıları tepsi yerine kumaş örtülerin üzerinde kurutmayı tercih ediyor. Bazıları ise illaki emaye tepside kurutulmalı domates diyor. Ama benim kendi gözlemlerimden çıkardığım sonuç şu; güneşin altında uzun süre tuza maruz kalan metallerde bozulma oluyor. Bu açıdan kullanacağınız tepsiyi gözden çıkarmaya hazır olun.

Fotografta da gördüğünüz gibi ben borcam kullanıyorum.Örtü üzerinde veya emaye tepside kurutmak da diğer alternatifler.

Diğer bir nokta ise kullanacağınız tuz miktarı. Az tuz dökerseniz veya domatesler yeterli güneş görmez ise hemen küflenme başlıyor. Küf olmasın diye tuzu bolca boca edersenizde günler ilerleyip domatesler suyunu çektiğinde tuzun fazlası tepsinizde çökelti oluşturacaktır. Malum tuz metal tepsilerimiz için zararlı.







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder