23 Kasım 2012 Cuma

Bebek Battaniyesi Renk Seçimi



Ablamın hamile olduğu haberini aldığımda hemen aynı gün yeğenime öreceğim bebek battaniyesini tasarlamaya başlamıştım. Bebek için battaniye örecektim ama ne renk örmeliydim? Bebeğin cinsiyeti belli olmasa da bebek çeyizi hazırlıklarına bir yerden başlamak gerekiyor.

Bebek kız mı, erkek mi olacaktı? Ablam hangi renklerden hoşlanırdı, hangi renkleri sevmezdi! Ayrıca battaniyenin rengi bebek odasının dekorasyonuna da uygun olmalıydı...
Teyze olacağımı öğrendiğim ilk gün aklımdan bu sorularla Eminönü'nde Kürkçü Han'a gittim.
İstanbul'da yaşıyan ve elişi yapmayı seven tüm kadınlara tarihi Kürkçü Han'a uğramalarını tavsiye ederim. Her zevke her bütçeye uygun, her kaliteden türlü türlü iplikler bulabilirsiniz orada. Heryerde bulamayacağınız çeşitlilikte ürün var dükkanlarda. Sadece dükkanların önlerinde duran tezgahları incelemekle yetinmeyin, içlerini de gezin derim. Kiloyla yün satan dükkanlarda farklı iplikleri birlikte sardırarak orjinal sonuçlar elde edebilirsiniz. Renkli dantel iplikleri bulabilirsiniz. (Kürkçü Han'dan aldığım Çapa marka mor dantel iptiğiyle işlediğim mor fiskos örtüm, yeni evli olduğum dönemde çok iltifat almıştı.) Hatta oraya kadar gitmişken Paşabahçenin  dükkanına da uğrayın. Ama benim favori dükkanım üst kattaki "Gülüm Yün". Yıllardır yün alırım o dükkandan.

Gülüm Yün ihracat fazlası iplikler de satar. O ipler hem daha ucuz olur, hemde şansınız varsa çok katiteli olanlarına da rastlayabilirsiniz. (Son gittiğimde bir duvarı simli ip reyonu olarak ayırmışlardı. Açıkcası sim pek benim tarzım olmasada okadar çok çeşit içerisinden ben bile kendi zevkime uygun olan bir renk buldum:)
Konumuza geri dönecek olursak, ben yeğenim için beyaz renk içinde yeşil ve kahverendi kırçılları olan bir ip seçtim. Battaniyeyi çabuk bitirebilmek için de sadece düz ve ters örgü örerek ilerleyen bir tasarım uyguladım. Kenarlarına da iki parmak genişliğinde haroşe örerek çerçeve yaptım. Yani ilk önce 2 parmak haroşe ördüm. Daha sonra her sıranın başına ve sonuna 2 parmak haroşe örüp, sonrasında modeli uyguladım. Bitirirken de 2 parmak haroşe örerek bitirdim. Sonuç okadar hoşumuza gitti ki, annem hırkasını bende yeleğini örerek takımı tamamladık. Ablam bebeği dünyaya gelikten sonra ördüğüm battaniyeyi tepe tepe kullandı. Bende işe yarar bir hediye vermemin mutluluğunu yaşadım. Üstünden 2 yıl geçtiği için battaniyenin tam sayılarını hatırlayamıyorum. Ama sizin için benim ördüğüm battaniye benzer bir modelin sayılarını vererek anlatımı hazırladım. (Gri Kolay Bebek Battaniyesi)
Bebeğin cinsiyeti ve odasında kullanılacak temel renkler belli olmadan
her duruma uygun örgü bir hediye tasarlamamız gerektiğinde nasıl bir yol izlemeliyiz?
Piyasada ipliğin hammaddesine göre, Akrilik, Polyamid, Soft Akrilik ve Bambu olmak üzere farklı çeşitlerde bebe yünleri var. Saf yün iplikler bebeklerin hassas ciltlerinde alerji yapabildiğinden bebekler için tercih edilmemektedirler.
Renklere göre incelediğimizde ise Düz Renk ve Ebruli iplerin yanı sıra son yıllarda örüldükçe kendiliğinden desen yaratan Akıllı İpler piyasaya çıktı.
Öncelikle yapmanız gereken düz renk mi yoksa ebruli bir ip mi seçeceğinize karar vermek olmalı.
  
Peki cinsiyeti belli olmayan bir bebek için örgü örerken nelere dikkat etmeliyiz
  • Pembe ve mavi renkleri kesinlikle kullanmayın. Hiç kimse oğluna pembe, kızına da mavi renkli kıyafet giydirmek istemez.
  • Anne adayının bebek odası ve/veya kıyafet seçimi için belirlediği bir renk var mı sorun. Bazı anneler yeşil, sarı veya beyaz gibi cinsiyetçi çağrışımlar yapmayan renkleri özel olarak tercih edebiliyorlar.
  • Bebek odası dekorasyonunda ve kıyafet tasarımlarında kullanılan; rengarenk gökkuşağı, beyaz bulut, yeşil orman/doğa, sarı arı gibi temalar her iki cinsiyete de uygun olabiliyor. Anne adayının bu yönde bir tercihi yoksa bile Bebek battaniyesi, hırkası, yeleği, atkısı, beresi ve patiği şeklinde tam bir takım öreceksiniz bir tema seçmek işinizi kolaylaştıracaktır. (Düz renk sarı iplikten öreceğiniz tüm parçaların bir köşesine tığ ile işlediğiniz arı motifini dikebilirsiniz.)
  • Örmeyi planladığınız tüm giysileri düz beyaz renkte örüp, bebeğin cinsiyeti belli olunca tığ ile işleyeceğiniz araba, balon, çiçek, kiraz, kalp vb. motifleri battaniyenin iki köşesine, hırka, atkı ve yeleğin eteğine, patiğin ve berenin kenarına dikebilirsiniz.
  • Klasik kemik rengi, kırık beyaz veya ekru renklerinde iplik kullanabilirsiniz. Her iki cinsiyete de uygun olacaktır.
  • Gri renk iplik tercih edebilirsiniz. Grinin tonlarını birlikte kullanabileceğiniz gibi gri beyaz kombinasyonu da yapabilirsiniz. (Cinsiyeti öğrendikten sonra gri, pembe veya gri mavi kombinasyonları da yapabilirsiniz. Çok kullanılmayan bir renk ama şık ve modern sonuçlar için denemeye değer)
    Ayrıca,
  •  Bebeklerin gözlerini rahatsız edecek, uykuya geçmelerini zorlaştıracak çok koyu ve parlak renklerden kaçının.
  • Ajurlu, büyük delikli ve kabartma motifli battaniyeler günlük kullanımda bebeğinizi rahatsız edebilir. 
  • Yünlü ipliklerin bebeğin tenine direkt temas etmesi bebeğin hassas cildine zarar verebilir, alerji yapabilir.
  • Tüylü ve tiftikli yünler bebeğin burnuna ve ağzına kaçabileceğinden bebekler için uygun değildir.  
Bu kadar genel bilgiden sonra size bir adet kolay bebek battaniyesi örneği göstermek istiyorum.
Gökkuşağındaki renkleri veya yüncüdeki beğendiğiniz uyumlu renkleri alıp, her renkten 6'şar sıra örerek battaniyenizi tamamlayın.
Şişinize 121 ilmek atarak başlayın. (İlmek tek sayı olmalıdır. Yani 1-3-5-7-9 ile bitmelidir.)
Tüm örgü boyunca ilk ilmeği örmeden şişinize alın. 
İlk rengi 6 sıra düz örün.
*İkinci renk ipliğe (düğüm atmadan) geçin ve ilk sırayı ilk ilmeği örmeden şişinize aldıktan sonra bir ters bir düz sıranın sonuna kadar örün. Aynı renk iplik ile 5 sıra daha düz örgü örün.
Her renk ile toplam 6 sıra ördükten sonra yeni renge geçerken *'dan sonraki adımları takip edin.
Battaniyeniz istediğiniz boya ulaştığında yeni renge geçmeyin ve örgünüzü kesin.
Kenarlarına istediğiniz bir rengi seçerek tığ geçin.
 Farklı kenar motiflerine Pinterest adresimden ulaşabilirsiniz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder